Fel fel fel fel fel Bonnier

Jag hamnade precis på Expressens Thomas Mattsons (chefredaktör Expressen digitala medier) blogg. Han konstaterar att DN:s nätupplaga har många kändisnyheter och till och med toppar sin sida med Idol-rubriker.
Tabloidiseringen av morgontidningarna har blivit allt tydligare, och framförallt på just DN:s hemsida.

Men här gör Bonnier helt fel! Webbsidor handlar om att nicha sig, att skapa tydliga varumärken och tydliga tjänster. Sajterna är en knapptryckning bort och det är här än viktigare att producera bra produkter. Vill jag läsa om kändisar så går jag till aftonbladet eller expressen, vill jag läsa debatt och opinion så går jag till DN eller SvD. I ett landskap där tillgången alltid är större än efterfrågan kommer det starkaste varumärket alltid att vinna, och ett urvattnat varumärke snabbt att förlora i kraft.

Den enda rimliga förklaringen till att DN kör med kvällstidningsnyheter är väl att Bonnier ger upp tanken på en kvalitativ publikation: Kanske har Expressen ett så unket varumärke att det inte ens hjälper att de är bäst på det, folk vägrar ändå att besöka sajten. Samtidigt så är det kändisar och billiga metanyheter som genererar mest pengar, och då återstår bara att tabloidisera DN för att få en bit av den kakan ändå.

Nu tror jag inte att det riktigt är så; cheferna på Bonnier kanske tänker att DN inte kanibaliserar på Expressen-läsarna utan att de lockar två separata målgrupper med nära nog identiskt innehåll. Och det låter kanske inte så dumt, men det är det. Genom att spä ut DN:s varumärke så hjälper de bara SvD.  Och på nätet gäller inte gamla sanningar, åtminstonde inte fullt ut. På nätet, där inga kan höra dig skrika, läser akademiker glatt aftonbladet innan de går in på SvD.

Så vad borde Bonnier göra? Som jag ser det borde det vara naturligt att ha tydligt brandade inslag, precis som SvD har med vissa lättsammare ekonominyheter. De traditionella, "tyngre" ekonominyheterna tar ingen skada av att SvD länkar till ekonominyheter utan djup, då de presenteras tydligt brandade.
En yta från Expressen-kändis med kändisrubriker vore naturlig på DN:s förstasida. Och inte som barn-sajten som de har lanserat, där Mama, DN och Expressen är tyngre varumärken på sajten än sajten själv. Hade sajten varit obrandad men länkad från Mama, DN och Expressen hade jag säkert läst den, och gått in från samtliga sajter på sidan, men nu är det ju tydligt att det kan vara en Expressenartikel om barn som publiceras, och därmed tappar allt innehåll på sajten trovärdighet. Det skulle aldrig stå Skoda på en Audi och aldrig Audi på en Skoda, så varför skulle det stå Expressen i samarbete med DN? Men trots det säljs Audi och Skoda ofta i samma affärer, utan några som helst problem för köparen. Branda tydligt men ha helt separata brand.


Expressen / Thomas Mattsons inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0