Medieleverantörerna måste förnya sin affärsmodell

Jag har länge förundrats över medieindustrins långsamma och affärsvidriga reaktion på nerladdning över nätet. Internet som affärsmöjlighet inom skivindustrin var och är den största möjligheten som har getts någon industri någonsin - plötsligt fick man tag på en global publik, utan mellanhänder, där det med enkel teknik är lätt att matcha intressen mot produkter. Illegal fildelning i all ära, men den är lite omständig. Dock inte lika omständig som att köpa en cd-skiva, hyra en videofilm eller vänta till onsdag kl 08:00 på en tv-serie. Det uppenbara borde vara att sänka priserna något (för att öka mediekonsumtionen) och göra laglig, avgiftsbelagd nedladdning av media snabbare och enklare än illegal nedladdning. Men istället pratar man om skivdöd (ja CD-skivan är död. So what? Det är VHS också) och jagar nätpirater och fildelare.

Sänk priset på MP3-filer till tre kronor styck och se till att man kan ladda ner det direkt från varenda sajt som skriver om Britney, Korn och Radiohead. Inse också att vi är en del av en global verklighet och släpp tv-serier direkt på nätet, samtidigt som avsnitt släpps i USA. Låt användarna betala en slant för att slippa reklamen, höj kvaliteten på filmerna och gör nedladdningen riktigt snabb, så kommer varenda kotte att köpa sina online-filmer. Många köper redan hela tv-serier på DVD, så betalningsviljan för åtminstonde bättre produktioner finns. Och givetvis, gör samma sak med film; Jag betalar gärna 29 kr för att hyra en film på nätet, bara det går tillräckligt snabbt att ladda ner och det finns ett större utbud än mitt lokala ICA.

Skivbolagen och TV-bolagen har en gyllene chans att casha in på en global marknad, nichade smaker och effektivare distribution. Varför är Longtail-fenomenet så uppenbart i bokbranchen men inte för skivbolag? Amazon och Bokus skriver med jämna mellanrum att 85% av all försäljning av böcker är smala böcker som bara säljs i enstaka exemplar. Varför gäller detta inte musik och tv-serier? Givetvis fungerar bara den gamla förlegade cd-försäljningen för artister som är stora nog att säljas på Statoil, men lika givet är att småband tillsammans borde skapa stora intäkter för skivbolagen om de bara såldes snabbt, smidigt och online.

Jag förstår inte vad det är för ekonomisk modell som gör att skivbolagen kämpar så mycket mot nerladdningar över internet, men härmed skriver jag mina rekommendationer:

* Sänk priset på MP3 till tre kronor styck - detta kommer att leda till en explosionsartad försäljning
* Gör det lättare, smidigare och snabbare att köpa musik på nätet än att ladda ner den olagligt. P2P-teknik är riskfylld (virus), långsam och relativt svåranvänd jämfört med vad ni borde prestera. Varenda sajt som innehåller nyheter, artiklar och bilder kring en artist ska ha en direktlänk till nedladdning av musik. Helst med förhandslyssning direkt på alla dessa sajter.
* Gör alla tv-serier tillgängliga på nätet - gratis med reklam, mot en avgift utan reklam.
* Släpp film och tv-serier i sverige samtidigt som i USA - det går ju som sagt att ladda ner film och tv-serier på nätet, och många lever i en global verklighet där nyheter från USA väcker stor nyfikenhet. Ett tv-serieavsnitt behöver inte vara dyrt, säg 5 kr för att se det utan reklam, och 0 kr med. Priset måste vara lågt.
* Gör betalningen snuskigt enkel, samarbeta med mobiloperatörerna.
* Sälj kontantkort för mediekonsumtion på ICA, i tobaksaffärer etc. Samarbeta så att ett kontantkort funkar för musik, film och tv.
* Utnyttja Longtail-fenomenet - allt har en målgrupp, även obskyra gamla tv-program och konstigt nichade band. Det finns 12,000 sidor om hattar till hundar på internet - det om något visar att inget tv-program eller skiva är för smal för internet. Dessutom är det inte svårare att erbjuda 10 miljoner MP3-låtar än 2 miljoner.

För ni måste inse faktum - tiden då skivbolag och tv-bolag kunde diktera vad och hur vi skulle lyssna på musik och se på tv är snart över. Ännu så länge är det bara early adaptors som bryter invanda mönster, men snart är det här en mainstreamföreteelse. De som anpassar sig kommer att tjäna mer pengar, de som inte gör det kommer att gå under.
Och sluta jaga de där nätpiraterna, det sista ni vill är väl att ge piratladdare en cool, upprorisk underdog-stämpel?

DN SvD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0