Gärna skatt med först rejäl pension

I dagens SvD skriver Tommy Ericsson att "endast en skattekrona av tre går till vård, skola och omsorg". 1/3 av motsvarar 500 miljarder kronor av totalt 1400 miljarder. Men vad gör vi då med de övriga 900 miljarderna?

Det är en oerhört relevant fråga, men jag kan bli lite matt av allt tal om skatt.

Det som är intressant är Vad går skatten till samt hur effektivt hanterar staten sina pengar?

Som jag skrev för några dagar sedan så är det en tydligare och enklare rapportering vi behöver. Jämförelsetal, nyckeltal, ska vara lätt tillgängliga så att jag kan se om kommunalpolitikern i Olofström är mer noggrann än kommunalpolitikern i Flen, hur mycket patienttid läkarna i sundsvall får jämfört med Umeå, hur mycket lärarledd undervisning det är på skolorna i Kristianstad osv.

Det här borde vara en självklarhet.

Ett annat intressant fenomen är vad som hänt med våra politiska reportrar och många politiker. När ett ämne blir hett så ställs politikern mot väggen av reportern, och utlovar då "100 miljoner kronor extra för att skapa jobb i norrland" eller något liknande. Den politiske reportern kommer då, pga bristande kunskaper eller något annat, att acceptera detta som att politikern satsar på de arbetslösa i norrland, och lämnar granskningen av det området för 1-2 år.
Vad politikern givetvis borde ge oss innan reportern blir nöjd är en färdig verksamhetsplan där tydliga nyckeltal finns definierade så att projektet lätt går att följa och utvärdera, både av reportern och en enskild medborgare.

På samma sätt borde alla offentliga verksamhetsplaner hanteras, tydlighet, enkelthet, gemensamma nyckeltal och kortfattade verksamhetsberättelser. Rapporter som är lätta att förstå och lätta att få tag i, från hög till låg nivå.

Jag betalar gärna höga skatter om jag vet att mina pengar kommer till nytta, hanteras varsamt och att verksamheter drivs effektivt.

En vän till mig arbetar i brancher där riskkapital ofta är aktuella. Han brukar alltid prata om vikten att visa riskkapital en viss respekt. "Pengarna är någons sparkapital, någons trygghet, och nu har de lånats ut till mig för att få mitt företag att växa. Då måste jag se till att få största möjliga nytta av de här pengarna, när jag har fått det här förtroendet" Det hör man inte ofta från politiker, trots att de kontrollerar och hanterar 50-70% av de pengar som vi får tjänat varje dag.

SvD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0