Kulturell identitet och humaniora för naturvetare

Utbildningsminister Jan Björklund skriver i SvD om det kristna kulturarvet och konfessionella inslag i skolan. Det är ett mycket bra inlägg, välbalanserat och intelligent. Bland annat skriver Björklund att
"Tolerans mot andra är inte att utplåna sin egen identitet. Tolerans är att respektera andras kulturella identitet lika mycket som vi vill att andra ska respektera vår." Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Nu återstår att se om Björklund och alliansen kan ta ställning i även andra, viktigare skolfrågor på samma sätt. Jag tänker framförallt på den humanistiska satsningen som sker på naturvetenskapliga universitet- och högskoleutbildningar. 100 miljoner kronor satsas på utbildning i humaniora för naturvetare och teknologer, vilket låter som en god satsning. Även tekniker och naturvetare mår bra av en gedigen, humanistisk bildning.

Men. Tyvärr är hela satsningen en riktig skandal. Sverige är en teknik-, industri- och exportnation vars välfärd bygger på duktiga ingenjörer och naturvetare. ABB, Ericsson, Volvo, Scania, Sandvik, alla våra större industriers stora internationella framgångar bygger på tekniska innovationer. Samtidigt visar varandra rapport om svensk skola och universitet att kunskapen inom matematik och naturvetenskapliga ämnen dramatiskt försämras för varje år som går. I grundskolan lär sig elever inte att räkna, naturvetare på gymnasiet får en matematisk skolning som knappt duger åt ekonomer, och på universitetet har vissa civilingenjörsutbildningar snart så låga krav att de motsvarar den kompetens som svunna tiders gymnasieingenjörer hade.

I detta läge satsar staten 100 miljoner kronor på humanistisk utbildning för våra naturvetare. Att humanister dominerar bland våra politiker är ett välkänt faktum, men även en humanist borde vilja förbereda för framtida generationers välfärd. När man med stor förvåning läser om satsningen så undrar man givetvis hur det hela har gått till. Har de tekniska högskolorna tillfrågats? Har ingenjörsfacken tillfrågats? Eller är det den gamla motsättningen mellan naturvetare och humanister som har gjort sig  gällande igen och fått våra kära politiker och statsvetare att driva igenom satsningen?

I sverige har vi i realiteten 13 års obligatorisk skolgång följd av specialistutbildningar på universitet och högskola. Är det för mycket begärt att man efter sina år i grund- och gymnasieskola ska ha en tillräckligt stabil humanistisk grund för att sedan kunna fokusera på djupstudier? Tydligen.
Omdömeslöst är bara förnamnet. Satsa mer pengar på allmänutbildning i grundskolan, höj kraven på gymnasieskolan och satsa pengarna på bättre undervisning i matematik i alla delar av vår utbildning.

Vi måste satsa på matematiken i vår skola men framförallt för våra naturvetare och teknologer. En ordentlig satsning på matematik är det enskilt viktigaste inslaget i vår skola för att göra sverige konkurrenskraftigt på den globala marknaden och för att säkra vår framtida välfärd. Gamla meriter skapar inte välfärd åt framtida generationer.

SvD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0