God journalistik kräver inte morgontidningar

I dagensmedia menar Stefan Melesko att webben inte klarar av att bära journalistiskt innehåll och drar slutsatsen att man ska satsa allt krut på att utveckla papperstidningen. Jag skrev en lång kommentar på hans inlägg direkt på DagensMedias hemsida, men här följer den igen:

Jag kan inte säga att jag på något sätt håller med Stefan i hans slutsatser, och som tidigare skrivits så kan man även ifrågasätta hans problemuppställning. Men det finns en viktig poäng här, ett fundamentalt feltänk som gäller nära nog samtliga svenska dagstidningars webbsatsningar: Webben är inte utformat och långt från optimalt för att bära det klassiska tidningsformatet.

Idag ser så gott som alla nätupplagor av tidningar likadana ut, dvs en nära nog direkt översättning av tidningen till webben. Sedan de första dagstidningarna lanserades på nätet har ingenting hänt. Sidorna är snyggare, man kan få relaterade nyheter och smidigt följa ett tema på nätet, men i grunden har ingenting förändras sedan 1996.


Vad jag inte förstår är att man inte satsar mer krut på att hitta nya, spännande format på webben. Schibsted framstår i vissa fall som nytänkare; spretiga webbsatsningar med viktklubbar, bloggportaler, egna tv-kanaler och communities ploppar upp som svampar ur marken, men trots ett digert utbud av tjänster gör man ändå inget för att förnya formaten.

Paradoxalt nog är det public service och SVT som istället framstår som föregångare. Klipp läggs ut på Youtube, nya distributionskanaler testas och man har iaf en något öppnare attityd till nytänkande och ifrågasättande av gamla sanningar.

Så istället för att satsa allt på att cementera ett gammalt format borde alla tidningar och även tv-kanaler experimentera med nya distributionskanaler, samarbeten och intäktsmodeller.


I slutändan kommer dock säkert en amerikansk modell att bli framgångsrik och importeras till vår anglofila marknad, och de som inte hänger på kommer att se en framtid när dagstidningarna än mer blir en perifer företeelse som - för samhällsnyttans skull - nästan helt drivs av statliga bidrag.


Om ni vill överleva i det framtida mediebruset: satsa på och förtydliga era varumärken, testa nya, tydligt brandade distributionskanaler och samarbeten! Det kan iofs vara så att våra dagstidningar har en alltför bred profil för att slå igenom i framtiden. Kanske kommer man att sätta större tilltro till enskilda journalister eller nichade tidningar med fördjupad journalistik. Där är Sportbladet ett bra exempel: Högt kvalitet inom sportjournalistik och ett eget varumärke som inte urvattnas av aftonbladets övriga innehåll, en tidning som har mycket goda möjligheter att synas och frodas på webben. Och när distributionen blir än mer webbaserad, vari ligger logiken att TV3 ska sända Hockey-VM och inte Sportbladet?


Jag har inga lösningar, men jag tror ändå att det är i formatet, samarbeten och distributionen som nyckeln finns. Tänk nytt, tänk fritt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0