Film kan inte vara gratis - men Ipred är inte lösningen

Så läser jag precis Tomas Alfredssons öppna brev till partiledarna om Ipred. Jag förstår att det är otroligt frustrerande med fildelningen, och att det känns smärtsamt med uteblivna inkomster. Men: Ipred är ingen lösning. Jag tycker att det är ett ruskigt dåligt lagförslag, mest för att man jämställer ungdomar med grovt kriminella. Det kommer bara att innebära att vi får en generation med än mindre tilltro till upphovsrättslagarna, men också en generation som kanske ser på andra lagar lika lättvindigt. Och det är farligt.

För all del, rösta igenom förslaget, det spelar egentligen inte så stor roll. Men under tiden, försök att anpassa er verksamhet till den verklighet som vi lever. Fildelning är ett faktum och fildelningen kommer inte att försvinna med Ipred. Om anpassningar av affärsmodellen för imateriella produkterna inte förändras så kommer nog svensk film att gå en tragisk framtid till mötes.

Nu är jag egentligen inte så orolig. Nya affärsmodeller kommer att dyka upp, fildelningen kommer till slut att göras på ett sätt som ändå ger filmskapare och andra investerare intäkter, och våra ungdomar kommer inte att klassas som grovt kriminella. Men resan kan bli mer eller mindre smärtsam. Just nu är den just det: Smärtsam för såvär producenter och fildelare.

[Jag köper mycket media och kommer att fortsätta med det. Men se för sjutton till att ta fram tjänster som är lika bra eller bättre än de illegala alternativen ger. Då kommer jag att köpa massor av film, tv och musik på nätet också!]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0